Thursday 15 March 2012

makan ramairamai



"makan ramai-ramai nih selera bertambah pulak yer!"..slalu dengar atok ngan opah cakap macam nihh kalau balek kampong..*tringat plak*..ok..sebenarnya,makan berjemaah nihh memang ada barakah..insyaAllah..tp make sure apa yang kita hidang tu halal..bersih dan cukop syarat..kalau makan jemaah tp tak ckop syarat ..mcam mna nak dpat barakah? kan ?kan?

 Sebagai kaum muslimin kita dianjurkan untuk berkumpul menghadapi hidangan dan makan secara berjemaah berdasarkan hadis ini :
“Berjama’ahlah dalam menyantap hidanganmu dan sebut nama Allah padanya, nescaya akan mengandung berkah bagimu (Silsilah Hadits-hadits Shahih no. 664).

Hadis ini dikhabarkan oleh Rasulullah berkenaan dengan seseorang yang datang kepadanya dan berkata:

Wahai Rasulullah, kami ini setiap kali makan tidak pernah kenyang.Maka Rasulullah berkata: Pasti masing-masing kamu makan sendiri-sendiri.Dia menjawab: Benar ya Rasulullah.Rasulullah berkata:

Berjama’ahlah dalam menyantap makananmu.


Hadits di atas memerintahkan kepada kita agar setiap kali makan supaya makan bersama-sama sebab makan sendiri-sendiri itu akan membuatkan orang yang makan itu tidak akan kenyang (seperti kata sahabat di atas)dan juga tidak mendapatkan kecukupan Kerana kecukupan itu akan diperoleh dengan makan bersama, meskipun jumlah peserta hidangan bertambah, sebagaimana kata Nabi SAW:

“Makanlah berjama’ah dan jangan bercerai-berai, sesungguhnya makanan satu orang itu cukup untuk dua orang”.

“Sesungguhnya makanan satu orang itu cukup untuk dua orang makanan dua orang cukup untuk tiga atau empat orang dan makanan empat orang cukup untuk lima atau enam orang. (Silsilah hadits-hadits shahih no. 895).



~semoga menjadi amalan~
| lahaula wa laquwwata illa billahila'liyyila'zim |

No comments:

Post a Comment