Wednesday 14 December 2011

majlis zikir ..


Dari Abu Hurairah R.A berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda :"Allah mempunyai para malaikat yang ditugaskan mencari majlis zikir,sebaik saja mereka menjumpai majlis2x zikir,maka mereka akan duduk dengan orang2x yang sedang berzikir serta memanggil malaikat2x lain untuk turut menyertai majlis zikir tersebut.Malaikat akan berkerumun mengelilingi orang yang sedang berzikir itu dengan sayap2x mereka sehingga memenuhi ruang antara mereka dengan langit dunia ! MasyaAllah..hebat sungguh kuasa Allah :).
Sebenarnya sebarang majlis yang tujuannya mengingati Allah dikira majlis zikir..contoh macam kita dengar ceramah,tazkirah atau duduk dalam halaqah bincang pasal hal2x agama.. insyaAllah malaikat turut bersama kita.
Nak membuktikan lagi betapa beruntungnya orang2x yang berada di majlis zikir ini..orang yang lalu tanpa niat nak dengar ilmu2x itu pun dapat pahala..Subhanallah..inikan pula kalau kita yang berada dalam majlis zikir tu..
renungkan..Alhamdulillah..semoga Allah sentiasa membuka jalan untuk kita terus menerus mengingatiNya.. amin ^^"
tapi kalau di majlis ilmu kita dilarang untuk bersandar di mana2x tiang atau dinding..ermm..nanti kat akhirat malaikat cakar belakang badan kita..bila kita bersandar nampak macam kita tak menghormati majlis ilmu nih..bila bersandar dinding yang keras pon kita rasa macam katil empukk..lagi senanglah Syaitan nak kacau..

ilmu perlu dicari bukan dinanti (=
Kita juga ditegah daripada becakap-cakap kosong dalam majlis ilmu nii..Lebih baik kita tidur daripada mengganggu orang lain nak mencari ilmuu..tapi jangan la pulak lepas nihh di majlis ilmu kita selalu tidur sebab dah cakap lebih baikk tadii..bukan tu nakmenunjukkan kalau kita tak nak dengar ilmu yang orang lain nak sampaikan, biarlaa kita sorang jaa..jangan ajak orang lain sekalii..

insyaAllah kita amalkan sama-sama..

No comments:

Post a Comment