Sunday 11 December 2011

rezki Allah

ASSALAMUALAIKUM w.b.t

selalu tak dengar dialog nii :

"kenapa laa aku tak pandai macam dia"

"kenapa laa aku tak kaya macam dia"

"muka aku nih tak cantik macam kau"


............selalu kan ? kadang2x kita sendiri pon pernah tuturkan kata2x macam tu..
hal ini biasanya akan terjadi kalau kita selalu mengeluh nasib kita sendiri dan terlampau mengagumi kelebihan yang ada pada orang lain..ya ! memang tak salah kita nak kagum dengan orang lain tapi jangan sampai kita hilang rasa syukur dengan apa yang kita ada ..!

Sebagai seorang muslim kita sebenarnya dilarang untuk menyesali nasib,apatah lagi menyalahkan atau menghina pemberian Allah.Anggap saja itu semua adalah ujian..jika nak dibandingkan dengan nikmat yang Allah bagi memang tak ternilai..Kita pon selalu dengar kan..yang Allah uji hamba2xnya sebab Allah sayang..lagi berat ujian lagi Allah sayang ^^"
teringat satu riwayat nii ...

"Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padaNya kerana aku ingin mendengar rintihannya,"
(HR.Thabrani dari Abu Umamah)

kecewa ?? bohong sangat kalau ada orang kata dia tak pernah tahu apa itu rasa kecewa.Memang benar ,sesuatu yang baik kita harapkan tapi yang datang adalah sebaliknya...mesti kita rasa kecewa..
tapi kan cuba kita fikir..renung..mungkin benda tu sebenarnya tak baik untuk kita..insyaAllah..ada yang lebih baik sedang menanti.

macam mana nak rasa syukur..teringat pada satu hadis ini:
Daripada Abu Hurairah katanya,Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripadamu dan jangan melihat kepada orang yang lebih tinggi.Itulah tembok yang kukuh supaya kamu tidak menghina pemberian Allah kepadamu"
(Riwayat Bukhari)

tapi untuk student2x,mahasiswa-mahasiswi..kalau kita nak berjaya kita kena tengok orang yang berada atas pada kita..cuba kejar supaya kita pon berjaya macam dia..kalau dah usaha tapi tak dapat..tidak mengapa..mungkin suatu masa kejayaan pasti tiba :)


*semoga dapat sama-sama kita beramal*


No comments:

Post a Comment